2018. december 27., csütörtök

6. fejezet: Hatodik nap


Túl sokáig maradtam fenn az éjjel, rágódva az aznap történteken, így a szokásosnál később ébredtem fel. Még az sem zavarta meg az álmomat, hogy valaki reggelit és tiszta ruhát hozott be és helyezett el az asztalon.
Felöltöztem, ettem pár falatot, aztán a széken hátradőlve, a rácsos ablakon át a felhőket pásztázva megvártam, míg újra kinyílt az ajtó. Dwight, akárcsak előző délelőtt, ezúttal is elkísért abba a hatalmas helyiségbe, ahol a Megváltók munkafolyamatainak néhánya zajlott.
Ugyanahhoz az asztalhoz ültem le és ugyanazt kellett csinálnom, mégsem jelenthettem volna ki, hogy a tegnapihoz hasonló nap várt rám, sőt meghatározó különbségekkel számolhattam.
Először is, bár az emberek ugyanúgy sutyorogtak rólam, messzire elkerültek és eszükbe sem jutott rajtam felejteni a tekintetüket. Nem tőlem féltek, hanem Negantől, és ezzel tökéletesen tisztában voltam, e szempontból mégis jó dolognak tűnt a Megváltók vezérének kegyenci szerepében tetszelegni.
Nem szóltak vagy értek hozzám, nem aláztak meg. Gyűlöltek és a halálomat akarták, de túlságosan szerették a saját életüket. Tudták, hogy ha bántódásom esik, Negan úgyis bosszút áll. Ilyen értelemben lépéselőnyben voltam.

Másodszor, az egész szöktetési és egyben szökési tervemet jegelnem kellett. A Farkas, aki a társaival együtt betört Alexandriába, számomra ismeretlen és érthetetlen módon bekerült a Megváltók közé.
Képtelen voltam elvonatkoztatni a ténytől, hogy itt van, és Negan embere. Az Alexandriában tanúsított viselkedése alapján az is meglepett, hogy egyáltalán életben van. Ki akartam deríteni, miképp jutott el idáig, és mégis milyen mesét adott be Negannek és a Megváltóknak, hogy végül befogadták maguk közé. Mert nem rab vagy kisemmizett munkás volt, az egyszer biztos.
Harmadszor, Negan és az emberei már kora délelőtt elindultak az alexandriai beszerző körútjukra. Negan, mivel nem tudhatta, hogy elkaszáltam a szabadulási tervemet a Farkas miatt, magával vitte Darylt is. Nyilván arra számított, hogy kihasználom az alkalmat, míg ő odavan, és megkísérlem megszöktetni Dixont. Hogy kiküszöbölje a lelécelésemet, kocsiba tuszkolta és elhurcolta Darylt, hisz tudta, hogy nélküle úgysem mennék el.
Negyedszer, Negant több más embere mellett a hozzá legközelebb állók, így Dwight és Simon is elkísérte. Ebből következett, hogy lehetőségem adódott kevesebb árgus szempárral matekozni. Tulajdonképpen nem volt, vagy legalábbis nem vettem észre olyan konkrét személyt, aki egész nap figyelt volna.
A munka meglehetősen unalmasnak bizonyult. Egyszerűsége révén hamar rutinossá váltak a mozdulatok, így a percek és órák még lassabban teltek. Hogy a testem mellett az agyamat is lekössem, próbáltam kapcsolatokat találni a munkások között: ki kivel van jóban, ki áll ki felett, kik tekintenek vetélytársként egymásra.
Elméleteket szőttem, melyeknek nem a valóságalapjukban, hanem a szövevényességükben rejlett a szépségük. Az, hogy helyes volt-e egy-egy feltételezésem, valójában nem számított. Telt vele az idő, mindössze ennyi volt a lényeg.
A munkaidő lejártával felkeltem az asztaltól, és hozzácsapódtam egy kisebb csoporthoz. A társaság az étkezőbe igyekezett, mindössze ezért választottam őket. Próbáltam elvegyülni a tömegben, ami több-kevesebb sikerrel össze is jött.
Amint az emberek észrevették, hogy a közelükben vagyok, eloldalogtak. Ez így ment közel fél órán keresztül. A néhány fős csapatok közötti cirkálás és a tétlen ácsorgás után leültem az egyik félreeső, fal mellett lévő padra, és beleharaptam a gyümölcsöket és zöldségeket kiosztó nőtől szervált almába.
Az étkező nevetéstől és beszélgetéstől volt hangos, a zsivaj ellenére azonban sikerült elcsípnem egy-két félmondatot. Építkezésekről és valamiféle terjeszkedésről beszéltek. Érdekesnek tűnt, míg el nem jutottak a csevej azon pontjáig, amikor kiderült, hogy mindez csupán egy kisebb termőföld körbekerítését takarta.
Csutkáig rágtam az almát, majd ide-oda forgattam az ujjaim közt, újra és újra megszámolva a magjait. Tudtam, hogy egy rangosabb alak előbb-utóbb odajön hozzám, hogy visszaparancsoljon a szobacellámba. Peregtek a szekundumok, az emberek váltották egymást az asztaloknál, mígnem végre valahára felbukkant, aki miatt ott voltam.
Lassan felegyenesedtem, a közeli szemetesbe hajítottam az almacsutkát, és elindultam az ajtó irányába, közbeiktatva a Farkas asztalát. Igyekeztem nem egyértelművé tenni, hogy konkrét céllal haladok arra, amerre.
Először csak átfutott rajtam a pillantása, ám azután, hogy tudatosult benne, én vagyok az, rám szegezte a tekintetét. A fejemmel alig észrevehetően a kijárat felé intettem, ő pedig aprót biccentett. Ráérősen lépkedtem, hogy némi lemaradással, de a nyomomba szegődhessen.
Köszönhetően annak, hogy párszor már megjártam a közeli folyosókat, tudtam, hol maradhatok kettesben vele. Ahogy elhagytam az étkezőt, balra fordultam, végigmentem a folyosón, fel a lépcsőn, magam mögött hagyva egy fordulót, aztán jobbra, és elrejtőztem egy beugróban, ahol az épület egyik biztosítékos doboza és néhány fűtőcső volt.
Hallottam, hogy valaki közeledik, olykor meg is torpant. Csendben kivártam, míg elsétált mellettem, és miután megbizonyosodtam róla, hogy a Farkas az, elkaptam a kapucniját. Berántottam a beugróba, végigmértem, levonva a következtetést, hogy az enyémhez hasonló öltözéket visel, mintha valami szektás gyülekezethez tartoznánk, vagy mintha ez szolgálna megkülönböztető jelzésül, aztán a szemébe néztem.
– Látod, mondtam, hogy találkozunk még – mosolyodott el halványan. Bizarr volt.
– Mit keresel itt? – förmedtem rá.
Dühített, hogy úgy kezeli a helyzetet, mintha régi haverok lennénk, akik a véletlen folytán összefutottak egy plázában. Amikor felfogta, hogy jómagam egy cseppet sem találom szórakoztatónak a helyzetet, ő is elkomolyodott.
– Érted jöttem – felelte szemrebbenés nélkül. Sok mindenre számítottam, erre nem. Egy pillanatra meg is rökönyödtem, bár ezt igyekeztem palástolni.
– Miért?
– Mert kedvellek.
Elfutott a méreg. Megragadtam a felsőjét, marokra fogtam az anyagot, és a falnak löktem a férfit. Nem ellenkezett.
– Nem is ismersz – sziszegtem az arcába a lehető legközelebbről, hogy nagyobb hatást gyakoroljak rá.
– Mindig úgy gondoltam, hogy az ember nem akkor erős, ha megöli az ellenségét, hanem akkor, amikor a kínálkozó alkalom ellenére is képes megálljt parancsolni magának. Aznap, abban a házban kinyírhattál volna, de nem tetted, és gyanítom, nem azért, mert rosszul vagy a vértől. Az Alexandriában történtek után úgy éreztem, jövök eggyel.
– Miért higgyek neked?
– Hagytam, hogy megöld a társaimat. Az egyikükkel még rokonságban is álltam. Elárulhattalak volna, de nem tettem.
– Fordított esetben, ha mindezt én mondtam volna neked, a szavahihetőségem garanciájaként kezelnéd?
– Minek sétáltam volna be ide, ennyi kegyetlen mészáros közé, ha csak megölni akarnálak? Ha a halálodra vágynék, már rég levadászhattalak volna.
Résnyire szűkülő szemmel elengedtem a ruháját, és nekidőltem a mögöttem lévő falnak.
– Ezt hogy értsem?
Vállat vont.
– Figyellek egy ideje. Szerinted honnan tudtam, hol talállak?
– A saját bandádhoz, a saját rokonodhoz nem voltál hűséges. Engedted, sőt végignézted, ahogy megölöm őket. Akárhogy is nézem, ez elég negatív színben tüntet fel.
– A Farkasok valami olyasmit képviseltek, amivel sosem tudtam azonosulni. Ártatlanokat öltek és fosztottak ki, és veletek is ezt akarták tenni. Túl akartam élni, ezért nem hagytam el őket, de soha nem segítettem nekik. Mindig kilógtam a sorból, és csak azért tűrtek el, mert a nagybátyám vezette őket.
Merev, rideg arccal figyeltem a férfit. Nem bíztam benne, ennek ellenére érdekelt, mi jár a fejében.
– Szóval, miattam vagy itt. Van valami terved, vagy csak idejöttél, remélve, hogy egy szépen megfogalmazott körmondat hallatán megesik rajtunk Negan szíve, és szélnek ereszt?
– Megszökünk.
– Remek ötlet! – szaladt ráncba a homlokom. – Hogyan?
– Ezekkel – vágta rá, elővéve egy kulcsot, és megvillantva a nadrágja övére felcsatolt két hangtompítós pisztolyt. Előbbit átnyújtotta nekem. – Az épületben lévő zárak többsége ugyanolyan. Ezzel a kulccsal nyitható a te lakrészed.
Noha zsebre tettem a kulcsot, ez még nem jelentette a beleegyezésemet.
– Ravasz – ismertem el szűkszavúan –, de nem mehetek el veled.
Értetlenül pislogott, és visszabújtatta a fegyvereket a ruhája rejtekébe.
– Negan fogva tartja az egyik társamat. Nem hagyom itt.
– Akkor megkeressük és kiszabadítjuk.
– Ez nem ilyen egyszerű. Nálam is szigorúbban őrzik, mert Negan tudja, hogy sosem lépnék le nélküle. Ő a biztosíték a maradásomra, ezért hét lakat alatt tartják.
– Egy szál törölközőben elintéztél pár olyan embert, akikben olyan erős volt a gyilkolási vágy, mint az élőhalottakban a húszabálás iránti ösztön. A hátsó sorok egyikéből láttam, hogyan bántál el az arénában lévőkkel. Nem úgy tűnik, mintha lenne számodra lehetetlen. Ahhoz túlságosan el tudod szánni magad.
– Hiába jutok el a cellájáig, nem vagyok Krisztus, hogy csodát tegyek. Mert kétlem, hogy puszta kézrátételtől kinyílna a zár.
A zsebébe süllyesztette a jobbját, majd nem sokkal később egy kis műanyagdobozt húzott elő.
– Akkor használd ezt – adta át. – Betörő kulcskészlet. Minden Farkasnak volt egy.
– Nem lehet, hogy a társamat is a ruhád alatt rejtegeted? – kérdeztem gúnnyal fűszerezett hangon, mosoly nélkül. Nem flörtölni akartam, számára mégis így jött le a dolog.
– Tégy egy próbát! – lépett közelebb.
Nem engedtem, hogy túl hosszúra nyúljon a csend és a kettőnk közti, rezzenéstelen szemkontaktus. Kilestem a beugróból, és amint láttam, hogy tiszta a terep, elléptem a férfi elől.
– Egyébként Jared vagyok – szólt utánam. Nem fordultam meg.
– Ann – vetettem hátra. – Csak Ann – tettem hozzá halkan, célba véve a lakrészemet. Még azelőtt vissza kellett jutnom, hogy szemet szúrtam volna Negan valamelyik talpnyalójának.

* * *

Az ágy közepén ültem, és egy, a ruhásszekrény alján talált Rubik kockával játszadoztam. Kiraktam, majd összekevertem, és ezt ismételgettem csaknem egy órán keresztül, vagyis mindazon időtartam alatt, míg Negan az egyik széken elterpeszkedve beszámolt az Alexandriában tett látogatásukról.
Nem azért nem méltattam figyelemre, mert nem érdekelt, mi történt Alexandriában, hanem azért, mert túlságosan gyűlöltem őt ahhoz, hogy ránézve ne guruljak iszonyatos dühbe. Makacsul bámultam a színes kockát, ide-oda forgattam az elemeit, és igyekeztem megőrizni a higgadtságomat.
Negan közben mesélt nekem az általa meglátogatott alexandriai sírokról, hogy mennyire sajnálja Maggie halálát, hogy miképp próbált Carl hősként fellépni egy pisztollyal, a hiányzó, később előkerülő fegyverekről, végül pedig azt is elárulta, hogy Rick kérdezősködött a hogylétem felől.
– Igazából alkut akart kötni – mondta Negan.
Mintha víz alatt lettem volna, csak tompán jutott el hozzám a hangja. Túlságosan ledöbbentett Maggie állítólagos halála. Bár tudtam, hogy milyen erős nő, a bennem felmerülő halvány kételynél jóval erősebbnek bizonyult az iránta érzett aggodalmam. Tudni akartam, mi történt vele. Hogy mi történt valójában.
– Azt javasolta, ha Darylt nem is, legalább téged engedjelek el – folytatta Negan. – Gondolom, sejted, miért mondtam nemet. Mindkettőtökkel szemben kegyetlenség lenne, ha visszakerülnél Alexandriába. Most egy helyen vagytok, és nincs szívem ennél is jobban elszakítani titeket egymástól. Így sem lehet egyszerű, mi lenne akkor…
Akkor sem hittem volna Negannek, ha az utolsó szóval nem kúszik gúnyos mosoly az arcára. Tisztában voltam vele, hogy csak szórakozik – méghozzá felettébb jól. Nem azért nem térhettem vissza Alexandriába, mert törődött a Daryl és köztem lévő kapcsolattal. Szimplán kellettem neki az anyám miatt, ahhoz pedig, hogy megtartson, szüksége volt Darylre. Ilyen egyszerű volt a képlet.
– Hogy történt? – tudakoltam. Negan szeme résnyire szűkült, miközben oldalra billentette a fejét. Várta, hogy pontosítsak. – Mi lett Maggie-vel?
– Ez egy igen jó kérdés – felelte. – Legközelebbi látogatásomkor majd megérdeklődöm a részleteket. De addig is szeretném, ha tisztáznánk, hogy akármi is lelte az özvegyet, az nem az én felelősségem. Egyeskét bevállalom, ketteske viszont, és ezt Rickékkel is közöltem, most is vígan élhetne, ha nem lett volna az a sajnálatos színjáték.
Hát, elérkeztünk ehhez a pillanathoz is, futott át az agyamon. Nyeltem egyet, az ujjaimmal rászorítottam az épp befejezett kockára, és Neganre néztem.
– A húzott szemű halála nem az én lelkemen szárad. Nálam volt az ütő, ez igaz, de a szeme a helyén lenne, ha Daryl nem kezd el hősködni, te pedig csendben maradsz.
Igen, töprengtem el. Daryllel a lelkünk mélyén mindketten tudtuk az igazságot. Glenn halálát, ha közvetetten is, de mi okoztuk. Ha akkor higgadtak maradunk, ha másként cselekszünk, nem vesztettük volna el őt. A társat, a férjet, az apát. Az embert, aki mindenkiben a jót látta, és mindenki számára volt egy új esélye. Glenn olyan ember volt, aki mindig valami többet és jobbat képviselt ennél a világnál.
Az egész testem elnehezült a bennem felgyülemlő feszültségtől. Minél tovább kínoztam magam a ténnyel, hogy Glenn még élhetne, annál vészesebben fogyott a türelmem. Belső tépelődésem tagadhatatlan és kifejezetten szórakoztató volt Negan számára.
Egy ideig még lubickolt a látványban, aztán a vállára vetette Lucille-t és felállt. Jó éjszakát kívánt a maga általános és könnyelmű gúnyosságával, aztán magamra hagyott. Mit sem sejtett arról, mire készülök, pedig amint kilépett a helyiségből, fordult a kocka. És nemcsak a kezemben lévő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése